ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

عوامل مثبت و منفی موثر بر بازار سرمایه و ارز در کوتاه‌مدت (۲۳ دی ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۰۵۷۸۵
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
عوامل مثبت و منفی موثر بر بازار سرمایه و ارز در کوتاه‌مدت (۲۳ دی ۱۴۰۲)
بازار ارز و سرمایه، غالبا تحت تأثیر هم‌زمان عوامل کاهشی و افزایشی قرار می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار سرمایه در پایان هفته گذشته سبزپوش شد، ارزش معاملات خرد که مهم‌ترین فاکتور تعیین کننده رفتار بازار است به بیشترین سطح از ۲۹ آذرماه رسید.

عوامل مثبت در بازار سرمایه

گزارشات نه ماهه منتشر شده‌است، اخبار مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها همچنان بر بازار سرمایه موثر است و بر اساس صحبت‌های معاون وزیر صمت، وزارت صمت برای جبران زیان خودروسازان چند مسیر را تعیین کرده است. افزایش تولیدات یکی از این مسیر‌ها بود تا خودروسازان با فروش تولیدات خود به قیمت حاشیه بازار زیان خود رو جبران کنند. مسیر دوم هم کمک گرفتن از شورای رقابت است. تصمیم‌گیری درباره آنکه کدام مسیر کمترین تاثیر را بر بازار ارز می‌گذارد در این هفته مشخص خواهد شد.

گروه خودروسازی لیدر سنتی بازار سرمایه است که در کنار سایر اخبار منتشرشده اگر خبر خوبی دریافت کند می‌تواند موج صعودی بازار را رهبری کند.

اولین تزریق سنگین پول در زمستان

نرخ بهره بین بانکی در کانال ۲۳ درصدی قرار دارد که بدان معنی است بانک‌ها در تامین مالی نیاز‌های کوتاه‌مدت خود دچار مشکل هستند و از یکدیگر برای سررسید‌های کمتر از یک هفته با نرخ ۲۳ درصد استقراض می‌کنند. غالبا در سه ماهه پایانی سال نیز تقاضای نقدینگی بانک‌ها به خاطر رشد تقاضای بنگاه‌ها، مردم و دولت نیز بیشتر می‌شود که اگر به این تقاضا پاسخ داده نشود می‌تواند باعث رشد بیشتر نرخ بهره بین بانکی و رکود شود.

بانک مرکزی ۱۲.۳ همت پول در این هفته به بانک‌ها تزریق کرده‌است که سنگین‌ترین تزریق در زمستان است و با توجه به افزایش تقاضای نقدینگی در زمستان، این رویکرد می‌تواند باعث رونق نسبی بازار‌ها در سه ماهه پایانی سال شود.

اثر ریسک بر بازار سرمایه

ریسک و تنش عاملی است که می‌تواند اثر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد چرا که بازار سرمایه ذاتا ریسک‌گریز است. در پایان هفته گذشته ایران یک نفت‌کش آمریکایی را با دستور قضایی توقیف کرد و آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند. اتفاقی که نشان می‌دهد دماسنج ریسک‌های منطقه‌ای بالا رفته است.

در هنگام شروع درگیری حماس با اسرائیل، واکنش اولیه بازار سرمایه منفی بود. به همین خاطر با توجه به سابقه بازار و افزایش ریسک‌های منطقه‌ای احتمال چنین عکس‌العملی نیز به گفته برخی از تحلیلگران در بازار سرمایه وجود دارد. بر اساس تجربه بازار سرمایه اگر چنین عکس‌العملی بدهد، کوتاه‌مدت و موقتی است و بازار در نهایت بر اساس پارامتر‌های واقعی خود عمل خواهد کرد.

عوامل موثر بر رفتار بازار ارز در کوتاه‌مدت

افزایش ریسک بازار سرمایه را می‌ترساند، ولی تقاضا برای دلار و طلا را افزایش می‌دهد این واکنش، اولین واکنش طبیعی بازار‌ها به ریسک در هرجای جهان است. به همین خاطر اگر ریسک جدید و مهمی شناسایی شود که بر انتظارات قدرت اثرگذاری داشته باشد می‌تواند نرخ دلار و طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

از مواردی که می‌تواند رشد دلار را متوقف کند نزدیکی دلار و درهم به خط مقا‌ومتی مهمی است که تا‌کنون نتوانسته‌اند بالای آن تثبیت شوند به همین خاطر احتمال واکنش قدرتمند صعودی از دلار و درهم ضعیف خواهد بود، اگرهم دلار چنین واکنشی به این خط مقاومتی مهم نشان ندهد سناریوی ادامه روند افزایشی فعال نمی‌شود.

در نقطه مقابل در معاملات شبانه تتر، قیمت دلار دیجیتال صعودی شده و در کانال ۵۲ هزارتومان پیشروی کرده است که اگر اصلاح قابل توجه نکند و فاصله تتر با دلار تا شروع معاملات اسکناس کاغذی کاهش نیابد، آنوقت ممکن است به عنوان اهرم افزایشی در کوتاه‌مدت عمل کند.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->